
EKONOMİ HİZMETİ
Oluşturulma tarihi: 08 Kasım 2025 04:00
Amazon Türkiye'nin kasım ayı kampanyaları araştırması, Türkiye'de her 10 kişiden 8'inin indirim dönemlerini takip ettiğini ortaya çıkardı. Araştırmaya göre; E-ticarette fiyat politikasına duyulan güven artık indirim oranını aşıyor. İndirim dönemi öncesi fiyat artışları güveni zedeliyor. Tüketiciler satın alma kararlarını indirim oranlarından ziyade nihai fiyatlara bakarak veriyorlar.
TURCIATürkiye'de her 10 kişiden 8'i indirimleri takip etse de araştırmalar tüketicilerin artık indirimlerde güven aradığını ve satın alma kararlarını buna göre verdiğini gösteriyor. Kasım ayında başlayan seçim kampanyası devam ederken Amazon Türkiye, tüketici davranışlarına yönelik “Tüketici Perspektifinden İndirim Dönemleri ve Beklentiler Araştırması”nın sonuçlarını açıkladı. Şirketin Veri Enstitüsü ile birlikte hazırladığı araştırmanın sonuçları İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında paylaşıldı.
Son altı ayda alışveriş yapan 1.537 kişinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre; E-ticarette fiyat politikasına duyulan güven, indirim oranının üzerine çıktı. Sonuç olarak iyi bir fiyat sadece indirim oranıyla değil aynı zamanda satıcıya veya siteye duyulan güven ile de orantılı hale geldi.
İNDİRİMİ BEKLİYORUZ
Araştırma bulguları, indirim döneminin hemen öncesinde artan fiyatların tüketici güvenini zedelediğini de ortaya koydu. Bu nedenle tüketicilerin ürünü indirim oranından ziyade son fiyata bakarak satın almaya karar verdikleri paylaşıldı. Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 80'i daha önce büyük indirim dönemlerinde alışveriş yaptığını, yüzde 81'i ise büyük indirim dönemlerinde alışveriş yaptığını söyledi. %79'u daha önce seçtikleri ürünü uygun fiyata satın almak için alışveriş yaparken, %44'ü anında fırsatlardan yararlanmak için indirimlerden, %44'ü ise stoktan yararlanmak için alışveriş yapıyor.
SÜREKLİ TAKİP ETMEK YORGUNLUKTUR
Araştırmalara göre neredeyse hiçbir alışveriş fiyat karşılaştırması yapılmadan yapılmıyor. Katılımcıların %94'ü alışveriş yapmadan önce fiyatları karşılaştırdıklarını söylüyor.
Fiyat karşılaştırması yapmadan alışveriş yaptığını söyleyenlerin oranı ise %2. Ancak indirimleri ve fiyatları takip etmek her üç müşteriden birinde zihinsel yorgunluk da yaratıyor. Türkiye'deki e-ticaret kullanıcılarının %35'i sürekli indirimleri takip etmenin zihinsel yorgunluk yarattığını, %30'u ise indirim aramanın satın alma kararını zorlaştırdığını söylüyor.
TAKSİTLİ ALIMLARA BÜYÜK TALEP
Toplantıda konuşan Amazon Türkiye Perakende Genel Müdürü Burak Erdem, “Türk nüfusunun yüzde 35’ine aynı gün, yüzde 85’ine ise ertesi gün teslimat sağlıyoruz” dedi. Erdem, bu yılki kasım indirim dönemine ilişkin de şu bilgileri verdi: “Bu yıl taksitli alımlara ilgi çok fazla. Kitap kategorisinde bir numarayız. Ayrıca temel mallar çok satıyor. Bu ürünlerin bu kadar çok satmasının nedeni de doğru denklem. Doğru ürünü taşıyoruz, geniş ürün yelpazemiz var, aynı gün teslimat yapıyoruz ve satışlar anında ikiye katlanıyor. Önemli olan sorunu ortaya çıkmadan çözmek. Odaklandığımız kapsam bu.”
ŞEFFAF OLMAYANLAR GÜVENİNİ KAYBETMİŞTİR
DERİ Enstitüsü Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Ağırdır, kampanya dönemlerinde tüketicilerin sadelik, şeffaflık ve güven aradığını gördüğünü söyledi. Ağırdır, “Tüketiciler kampanya öncesi fiyat artışlarından şikayetçi. Liste fiyatının artması ya da uygun fiyatlı ürünlerin çok az adetlerde satılması nedeniyle güven kaybı yaşıyor.”
